فوم پلی یورتان

 فوم پلی یورتان، نوعی پلاستیک فوم شده است که از واکنش شیمیایی بین ایزوسیانات ها و پلی ال ها به وجود می آید. این ماده به دلیل تنوع در خواص و ویژگی هایش، کاربردهای بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این ماده شگفت انگیز و انواع مختلف آن بپردازیم.




انواع فوم پلی یورتان

فوم های پلی یورتان بر اساس چگالی و ساختار سلولی خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

  • فوم پلی یورتان نرم: این نوع فوم که با نام فوم فلکس نیز شناخته می شود، دارای سلول های باز و انعطاف پذیری بالایی است. از فوم نرم در ساخت مبلمان، تشک، صندلی خودرو و ... استفاده می شود.

  • فوم پلی یورتان نیمه سخت: این نوع فوم چگالی و استحکام بیشتری نسبت به فوم نرم دارد و در ساخت قطعاتی که نیاز به تحمل وزن بیشتری دارند، مانند صندلی های اداری و ... کاربرد دارد.

  • فوم پلی یورتان سخت: این نوع فوم دارای سلول های بسته و دانسیته بالایی است و به عنوان عایق حرارتی و صوتی در صنایع مختلف از جمله ساختمان، یخچال و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای فوم پلی یورتان

همانطور که گفته شد، فوم پلی یورتان به دلیل تنوع در خواص خود، کاربردهای بسیار گسترده ای دارد. برخی از مهمترین کاربردهای این ماده عبارتند از:

  • صنعت ساختمان: فوم پلی یورتان به عنوان عایق حرارتی و صوتی در دیوارها، سقف ها، کف ها و ... استفاده می شود.
  • صنعت لوازم خانگی: از فوم پلی یورتان در ساخت یخچال ها، فریزرها، ماشین های لباسشویی و ... به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود.

  • صنعت خودرو: از فوم پلی یورتان در ساخت صندلی ها، داشبورد، روکش فرمان و ... استفاده می شود.
  • صنعت بسته بندی: از فوم پلی یورتان برای بسته بندی اشیاء حساس و شکننده استفاده می شود.
  • صنعت مبلمان: از فوم پلی یورتان در ساخت مبلمان، تشک و ... استفاده می شود.
  • صنعت کفش: از فوم پلی یورتان در ساخت زیره کفش های ورزشی و ... استفاده می شود.

ایزوسیانات ها و خطرات آن ها

ایزوسیانات ها یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده فوم پلی یورتان هستند. این مواد می توانند در صورت تماس با پوست، چشم یا تنفس، باعث ایجاد حساسیت و مشکلات تنفسی شوند.

لذا هنگام کار با ایزوسیانات ها و فوم پلی یورتان باید از تجهیزات ایمنی مناسب مانند ماسک، دستکش و عینک استفاده کرد.

فوم پلی یورتان ماده ای کاربردی و با ارزش است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با شناخت انواع و کاربردهای این ماده می توان از مزایای آن به نحو احسن بهره برد.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

انواع ایزوسیانات ها

مشخصات و مواد اولیه فوم پلی یورتان در فیلتر هوای خودرو

فوم فیلتر خودرو پلی یورتانی چیست